608 165 517
E - MAIL: info@aktivnisport.cz

Břetislav Brodský
České Budějovice

Z čeho se skládá naše strava

Co jsou to makroživiny a mikroživiny? Pojďmě se podívat co vlastně jíme. Naše strava se skládá z makrosložek, které nám dodávají energii a konzumujeme je v množství na gramy a mikrosložek, které přijímáme ve stravě jen ve velmi malém množství – řádově miligramy a mikrogramy. Obě části jsou pro nás zásadně důležité.

Makroživiny:

Bílkoviny, Sacharidy, Tuky, vláknina a voda.

Pokud se bavíme o makroživinách, většinou je bavíme jen o prvních třech. Vlákninu bereme jako samozřejmou podsložku sacharidů a vodu nějak z úvahy vynecháváme J

Makroživiny jsou zdrojem energie bílkoviny a sacharidy obsahují na 1g 4kcal a tuky až 9kcal energie. Vláknina dle druhu může obsahovat také nějaké menší množství energie, ale protože je pro nás v podstatě nestravitelná, její energetický přínost můžeme zanedbat. Voda je důležitaá pro termoregulaci, rozpouštění a transport látek po našem těle – přeci jen jsme z vody skoro ze 75% stvořeni.

 

Mikroživiny

Vitamíny, minerály a stopové prvky, fytochemikálie, enzymy

Vitamíny se v našem těle starají především o látkovou výměnu, jejich nedostatek může vyústit – a také časem vyústí v nemoc.

Minerálů a stopových prvků nepotřebujeme tolik jako vitamínů, ale významně se podílí na biochemických reakcích, takže jejich nedostatek vede také v vyčerpání homeostatických (udržujících rovnováhu) systémů a jejich následnému kolapsu, jehož důsledkem je opět nemoc.

Enzymy jsou citlivé živiny, které vztupují do všech metabolických funkcí, od trávení po výrobu energie v mitochondiích. Enzimy jsou velmi citlivé na tepelné zpracování – většina dojde zničení už při 42°C proto je důležité dbát na pravidelný příjem tepelně neupravené stravy.

Fytotonutrienty jsou stále ještě velmi neprobádanou složkou rostlinné stravy. Jedná se v podstatě o super vitamíny, které dávají rostlinné stravě například i antioxidační vlastnosti – chrání nás před působením volných radikálů, před takzvaným oxidačním stresem.

makroživiny 

Naučme se vnímat všechny složky stravy komplexně a stejně tak je zařazujme i do svého jídelníčku.

Existuje jednoduché pravidlo – každé jídlo by mělo v určitém podílu obsahovat všechny složky  - bílkoviny, sacharidy, tuky, vlákninu, vodu a samozřejmě i vitamíny, minerály, stopové prvky i fytonutrienty. Pokud toto dodržíme, máme nakročeno správným směrem.

Poměry zastoupení i zroje makroživin jsou vysoce individuální záležitostí a při nastavování je potřeba vždy postupovat s ohledem na individualitu metabolismu daného jedince. Nelze proto říci co je ideální a správné. Pro běžný zdravý život nám postačí výše uvedené pravidlo: zastoupení všech složek + rozmanitost.  Nicméně pokud se Vám nedaří redukce, nebo se snažíte o maximalizaci sportovního výkonu, neváhejte využít služeb výživového poradenství, kdy na základě určení vašeho metabolického tipu, rozboru stravy společně nalezneme cestu k úpravě Vašeho jídelníčku pro maximální efektivitu cesty za Vaším cílem. 

Superpotraviny

AktivniSport.cz - Superpotraviny