608 165 517
E - MAIL: info@aktivnisport.cz

Břetislav Brodský
České Budějovice

Rozmanitost ve stravě

Všichni víme, že by strava měla být rozmanitá, ale co si vlastně představit pod tím slůvkem rozmanitá?

Přitom je to velmi jednoduché – máme pouze 9 zdrojů stravy a od nich se odvíjí vše ostatní.

Zdroje Stravy:

Živočišné:

  • Maso, ryby, mořští živočichové
  • Vejce a výrobky z nich.
  • Mléko a mléčné výrobky.

Rostlinné

  • Ovoce
  • Zelenina
  • Obiloviny
  • Ořechy a semena
  • Luštěniny
  • Houby

AktivniSport.cz - Strava

A to je vše – více možností nemáme. Nicméně je na místě se zamyslet jestli naše strava je tedy rozmanitá – jestli se u nás na talíři vystřídají všechny uvedené zdroje každý den nebo alespoň ob den, pokud ano máte z tohoto pohledu vyhráno..

Když už jsme vyřešili zdroje, je namístě se zamyslet nad tím jaké výrobky konzumovat a jak často.

Živočišné zdroje kompletně – od každého zástupce můžeme vybrat jeden prosukt a zařadit jej do jídelníčku – tedy 1x denně nějaké maso, mléčný výrobek a vejce.

U rostlinných výrobků není třeba být tak striktní, ale je důležité uvažovat i nad stravitelností a proto například luštěniny není vhodné zařazovat více než 1x denně. Oproti tomu u ovoce a zeleniny se není třeba příliš omezovat. Jen Pokud jste v redukci tak s ovocem zacházejte opatrně, neb je to zdroj jednoduchých sacharidů, které se výrazně podílí na Vašem celkovém denním kalorickém příjmu.

Stejně tak u Ořechů a semínek je třeba brát do úvahy, že jsou velkou zásobárnou tuku a tedy také velkým zdrojem energie. Takže zde také latí hlavně střídmě a ideálně jen 1x denně.

Rozmanitost i ve zdrojích

Máme li od každého zdroje potravy na talíři každý den malou část, je dalším logickým krokem začít si hrát s rozmanitostí i uvnitř množiny jednotlivých druhů – u masa – ryby, drůbež a bílé maso, hovězí, vepřové, různé druhy vajec – slepičí, křepelčí. Mléko - různé druhy jogurtů a kefírů, tvarohy, sýry atd..

U ovoce a zeleniny je to jednoduché – chceme mít na talíři co nejvíce barev – čím barevnější talíř, tím vyšším rozmanitosti jsme dosáhli.

Nezapoměňme střídat také různé druhy obilovin a luštěnin..

Dodržíme li pravidlo rozmanitosti a budeme-li se stravovat střídmě, pak nevadí, že občas sáhneme po nějakém né zcela ideálním produktu. Protože bude jen malou součástí jinak vyváženého jídelníčku. Pravým opakem je klasické složení běžného jídelníčku, který se skládá primárně z výrobků pšeničné mouky,mléčných výrobků a masa - zde o rozmanitosti opravdu nemůže být řeč. 

Opravdu to není věda..

    • Nicméně pokud si sami netroufáte, nebo chcete s něčím poradit, pak si můžeme dohodnout osobní konzultaci kde Vám s výběrem s složením potravin rádi poradíme, nebo si můžete vybrat z ostatních našich produktů výživového poradenství.

Superpotraviny

AktivniSport.cz - Superpotraviny

Online redukční Jídelníček

500,- Kč

  • Vyplníte formulář
  • Upřesníme po mailu
  • Obdržíte vzorový jídelníček na míru

 
Objednat

Odborná konzultace

500,- Kč

  • 60 minut
  • konzultace v oblastech

 - zdravé hubnutí
 - Vitalita
 - Sportovní výživa
 - Vegetariánská a Veganská strava
 - Ostatní dotazy z oblasti výživy

 Objednat